Pagina's

maandag 20 juli 2009

Niet allemaal wespen of bijen ...

Paniek is een groot woord, maar toen ik een paar avonden geleden in mijn bed stapte, zag ik net boven mijn hoofd een bij. Het diertje zoemde niet, was niet buitengewoon actief, maar werd toch het dodelijk slachtoffer van mijn zelfverdediging.
Had niet mogen zijn, en ondergetekende slaat nederig een mea culpa.
Neen, het zou best eens een stipfopwest of een pyamazweefvlieg kunnen geweest zijn. Je ziet ze in die volgorde bovenaan dit artikel, en het zijn ongevaarlijke vliegeniers.
Dat is de conclusie van Gino Aspeslagh, want naar aanleiding van een invasie van deze diertjes, heeft hij de brandweer opgebeld en zelf wat opgezocht.
Let wel, denk nu ook weer niet dat alle wespachtigen ongevaarlijk zijn.

En wat moet je doen als er plotseling wespen- of bijennest in je omgeving is ?

  • zeker niet zelf verwijderen, want wespen of bijen kunnen zeer agressief zijn
  • roep de hulp in van de brandweer (Nieuwpoort: 058 23 30 30)
Wat te doen als de beestjes het je lastig maken ?

  • vermijd brute bewegingen, want dit maakt de wespen of bijen agressief
  • als er naar je gevoel te veel zijn: wandel langzaam weg.

Lees ook de reactie onderaan van een aandachtige lezer en natuurliefhebber.


1 opmerking:

Wim ACV 4de verdiep :-) zei

Ik ben een beetje een natuurliefhebber en zweefvliegen zoals deze vliegjes heten, zijn één van de beestjes die ik zeer bewonder.

Waarom lijken ze toch zoveel op wespen en bijen, zelfs op hommels? Dit is een verdedigingstactiek. Vele beesten nemen de camouflagekleur van hun meest gebruikte achtergrond over, maar de zweefvlieg kiest voor een andere tactiek, hij neemt de kleur over van "gevaarlijke" insecten. Hierdoor wordt hij minder opgejaagd door de hogere stap van de voedselpiramide.

Nu, hoe kan je een zweefvlieg je makkelijk herkennen? Het is makkelijker dan je denkt, hoewel er honderden soorten bestaan die allemaal een uniek uiterlijk hebben, denk aan dit:

Bijen, wespen en hommels kunnen niet ter plaatse in de lucht blijven hangen, blijven ze ter plaatse zweven, dan zijn het zweefvliegen